Urbán Ildikó
"A konszenzusteremtés emberi, lelki oldala mindig legalább annyira érdekelt, mint a gazdasági"
Urbán Ildikó
Mediátor
  • A munkámban elért eredményeimet szakmai tudásom mellett elsosorban annak köszönhetem, hogy számos bonyolult és nagy hordereju ügy tárgyalása során teremtettem sikeresen konszenzust.

  • A közel harminc éves szakmai munkám során kialakult emberismeret, empátia birtokában tudásommal a gazdasági, a párkapcsolati és a családi mediáció területén segitem a hozzám fordulókat.
Az oldal fejlesztés alatt!

Gyik

 1.   Mi a mediáció?

 

A mediáció képzett, pártatlan, a kivülálló rálátásával rendelkező közvetitő igénybe vételét jelenti minden olyan esetben, amikor érzelmekkel fűtött konfliktusok vannak emberi kapcsolatainkban (családon belül, munkahelyen, bármilyen egyéb viszonyunkban).

Bizalmas folyamat, melyben a részvétel önkéntes. A mediátor  segit a feleknek, hogy egymást tiszteletben tartva, hatékonyan beszéljék meg a problémás kérdéseket. Közreműködésével az ügyfelek meg tudják fogalmazni, hogy igazából mi okoz nekik gondot, feltárják a lehetséges megoldásokat és el tudják mozditani a megegyezés előtt álló akadályokat.

Az eredeményes mediációhoz fontos, hogy a résztvevőknek érdekük, szándékuk legyen, hogy javítsanak a helyzeten, amikor ezt maguk közvetítő nélkül már nem tudják megvalósítani.

 

2.   Ki lehet mediátor?

A mediátor az igazságügyi miniszter felhatalmazásával és a minisztérium által kiadott igazolvány birtokában dolgozhat.

Ennek feltétele:

-          Felsőfokú végzettség

-          5 év szakmai gyakorlat

-          Büntetlen előélet

 

3.        Milyen előnyökkel jár a mediáció a bírósági eljárással szemben

 

A konfliktusban szereplő felek úgy juthatnak egyezségre, hogy a döntést maguk hozzák saját életükről és mindkét fél nyertesnek érzi magát.

Nincs alperes és felperes.

Oldja a feszültségeket azok kiélezése helyett.

Ezen felül diszkrét és titoktartáskötelezett, szemben a birósági eljárások nyilvánosságával. (A 2002. évi LV tvr. szabályozza.)

A költséges, elhúzódó és idegtépő birósági procedúra ésszerű, egyben emberi alternativája a mediáció.

 

4.   Módszerünk legfőbb sajátosságai:

 

Érzelmi alapon közelitjük meg a problémát, melynek mélyére ásva a kiváltó okokat keressük meg.

 

 

5.   A romló kapcsolat mely szakaszában érdemes mediátorhoz fordulnom? 

 

Mindenkinek ez az egy élete van. Érdemes ezt békében, harmóniában, kellemesen tölteni. Ha még csak feszítő a gyakori összeütközés, vagy csak annyit érzünk, hogy már nem olyan a viszony, mint régen, bár talán meg sem tudjuk még fogalmazni, hogy mi nem tetszik, mi hiányzik, érdemes az okokat feltárni közösen egy szakemberrel és a helyzet elmérgesedése, jóvátehetetlen cselekedetek elkövetése előtt visszakerülni a jó útra.

Még akkor sem késő mediátorhoz fordulni, ha már beadták a bíróságra a papirokat. Például válási mediáció esetében sok pár ebben a szakaszban jön rá, hogy ne egy felsőbb bírói hatalom döntsön ügyükben, hanem saját maguk irányítsák a folyamatot.

 

Ugyanez igaz a gazdasági mediáció esetében: ha már bírósági útra terelődött a konfliktus, még akkor sem késő elkezdeni a mediációt, hiszen a tapasztalatok szerint sokkal gyorsabban és kisebb költséggel érünk el eredményt.

 

6.   Hogy győzzem meg a másikat, hogy jöjjön el a mediációra?

Ideális esetben mindkét fél kész a megegyezésre és a látja, hogy a mediációnak mennyi előnye van a pereskedéssel szemben. Ha Ön mégsem tud szót érteni a másik féllel, a mediátor felveszi az illetővel a kapcsolatot. Elmagyarázza a várható előnyeit annak, ha ő is eljön a mediációra.  De részvétele csak önkéntes lehet!

 

7.   Mire számíthatok egy mediációs ülésen?

 

A mediátorok munkájának nagyon fontos része, hogy olyan körülményeket teremtsenek, amelyben mindkét fél biztonságban érzi magát és kialakítsák a bizalom légkörét. A mediáció folyamata egyéni beszélgetésekkel kezdődik. Ezek időtartama általában alkalmanként 2 óra. Mindkét féllel külön beszélgetünk. Mindenki lehetőséget kap, hogy feltárja a helyzetet a saját szemszögéből, elmondja összes aggodalmát, igényét.

 

A közös mediációs ülésre akkor kerül sor, amikor mindkét fél és a mediátor is úgy érzi, hogy erre megérett a helyzet. Az emberek gyakran félnek amiatt, hogy az érzelmeik túl hevesen törnek majd a felszínre. Semmi gond! Képzett mediátoraink segítenek ezeket az érzelmeket a maguk teljességükben kifejezésre juttatni és lényegretörően megfogalmazni úgy, hogy ne hibáztassuk és ne bántsuk meg a másikat. A barátságos légkör biztositása érdekében vannak bizonyos alapszabályok, amiket minden résztvevőnek be kell tartania. A mediációs ülés időtartama legfeljebb 5 óra, egy ebédszünettel és igény szerint kisebb szünetekkel..

 

8.        Félek, hogy a másik fél majd túlbeszél engem. Segit-e majd nekem a mediátor, hogy ez ne következzen be?

 

A mediátorok segítenek Önöknek, hogy igazán megértsék egymás nézőpontját. Az a feladtuk, hogy megkönnyítsék a kommunikációt. Biztosítják, hogy mindenki egyenlő esélyt kapjon az álláspontja kifejtésére. Ha szükséges, rávezető kérdéseket tesznek fel, hogy még jobban rávilágítsanak minden fontos részletre, alkalmanként tömören összefoglalják az elhangzottakat, így segítve elő, hogy a másik fél Önt és az érzéseit jobban megértse.

 

9.   Mennyi időre van szükség a megoldás megtalálásához?

 

Minden a feleken múlik! Az is, hogy milyen tempóban haladnak a megoldás felé.

Számos eszközünk van a folyamat elősegítésére, de mivel a mediáció önkéntes, az akaratuk ellenére nem teszünk semmit. A mi módszerünkkel nagyon gyakran néhány egyéni beszélgetés elég ahhoz , hogy közösen fényt derítsünk a kapcsolat értékeire, és ez alapján tudja majd eldönteni, hogy érdemes-e megmenteni a kapcsolatot. Ha pedig érdemes, akkor a hogyant Önök dolgozzák ki, a mi segítségünkkel.

 

10. Mi történik, ha nem tudom, hogy mi lenne a legjobb megoldás? Ad a mediátor tanácsot?

A mediátornak nem feladata a megoldás megtalálása. Ugyanakkor a mediációs folyamat során a mediátor által feltett kérdések abba az irányba hatnak, hogy Ön megtalálja az Önnek legmegfelelőbb utat. A mediátor mindkét félnek segít megérteni, feltárni a saját mélyebben fekvő érdekeit, igényeit, félelmét, aggodalmát, vágyait és legtöbbször ezek puszta megfogalmazása, tisztázása a felszínre hoz egy olyan kiutat, alternatívát, amelyre korábban egyikőjük sem gondolt.

 

11. Mi lesz, ha az időm lejárt és még van mondanivalóm?

 

Az időkeretre a beszélgetések elején figyelmeztetjük az ügyfeleket. Ezt megtesszük még egy alkalommal, amikor közeledünk a megbeszélt időtartam végéhez. Ha mindennek ellenére nem sikerül megelégedéssel befejezni az ülést, akkor, amenyiben nem vár a következő ügyfél a mediátorra, gyakran több időt is igénybe lehet venni. Ellenkező esetben új időpontot egyeztetünk.

 

12.     Alá kell irnom a végeredményeként született megállapodást?

 

Nem. A mediáció önkéntes. A résztvevő felek hozzák a döntéseket. Ha szeretné, hogy az ügyvédje, vagy bárki, akiben Ön megbízik, nézze át a megszövegezett megállapodást mielőtt Ön aláírná, ezt nyugodtan megteheti.
Ha mindkét fél elégedett és úgy véli, hogy a megállapodás, amit kötött, az ő érdekét szolgálja, akkor nagyon valószínű, hogy mindkét fél be is tartja majd. A gyakorlat ezt mutatja.

 

 

Kapcsolat

Telefon: (+36 20) 438-45-47


Fax: (+36 23) 451-656


E-mail cím: ritaujvari@gmail.com

Hírlevél

Név:
E-mail cím: